stres-na-poslu-žena-laptop

Stres na poslu – kako da se nosite sa svakodnevnim opterećenjima

Pritisak na poslu, svakodnevni stres, nervoza – svako ko je ikada imao posao u nekom trenutku doživeo je stresan dan. Čak i kada radite posao koji volite, moguće su trzavice i problemi, bilo da je reč o nekim iznenadnim zadacima koji traže rešenje ili nesporazumima u kolektivu.

Na kratke staze to može biti pritisak da ispunite neku izazovnu obavezu ili da ne prekoračite rok. Međutim, kada stres na poslu preraste u hroničan, može biti štetan po emocionalno i fizičko zdravlje. Da biste predupredili tegobe i opterećenja potrebno je da preduzmete neke važne korake i izborite se lako sa svakodnevnim stresnim situacijama na poslu.

Postoje razne metode i tehnike za prevladavanje stresa, a mi vam predlažemo nekoliko koje vam zaista mogu pomoći. Pročitajte.

Izgradite ravnotežu između posla i privatnog života

Neki ljudi uspevaju sa lakoćom da upravljaju svojim obavezama i pronađu pravu meru i granicu između posla i privatnog života. S druge strane, osobama koje imaju problema sa organizacijom ne ide uvek od ruke da na sve izazove odgovore na odgovarajući način.

Zdrav odnos između poslovnih obaveza i privatnog života od ključnog je značaja za mentalno i fizičko zdravlje. Sposobnost da uspešno upravljate zahtevima iz obe životne sfere može i te kako da vam pomogne da izbegnete preopterećenost i preplavljenost stresom. Kada donosimo posao kući ili pak ne možemo zbog nekih privatnih problema da efikasno odgovorimo na sve poslovne obaveze, rezultat može biti narušeno zdravlje.

Nekada je dovoljno da pronađemo hobi kojim ćemo „preseći“ stres, a ponekad nam je potrebna i podrška stručnih lica da se izborimo. Pomoć profesionalaca danas je dostupna u svim većim gradovima (psihoterapija Beograd, Novi Sad, Niš itd.), a možete zakazati i konsultacije online i razrešiti svoje nedoumice.

psihoterapija-razgovor
Pexels.com

Psihoterapeut vam može pomoći da procenite koji su to zadaci visokog prioriteta, kao i blokade koje vas koče. Takođe, možete naučiti kako da uklonite (ili barem umanjite) sve stresore i njihove uticaje. Moći ćete da se posvetite svesnom i temeljnom obavljanju svih radnih i privatnih obaveza. Na ovaj način možete smanjiti stres i anksioznost na radnom mestu i poboljšati kvalitet života uopšte. Sa pravim veštinama upravljanja vremenom i zdravim načinom života, moguće je održati ravnotežu između posla i života.

Započnite svoj dan kako treba

Mnogi ljudi odlaze na posao pod stresom – dan počinju spremanjem dece za školu, jurnjavom i nervozom u gradskom saobraćaju, ispijanjem kafe umesto zdravim doručkom. Stresno jutro, zapravo, predstavlja dobru osnovu za još stresniji radni dan.

Međutim, ako započnete svoj dan „kako treba“, bez haosa i usplahirenosti, mnogo je lakše da se borite sa svim onim stresovima koji vas očekuju u kancelariji. Isplanirajte svoje obaveze veče pre, uključite u početak dana zdrav obrok i pozitivan stav i videćete kako i posao obavljate sa lakoćom.

Konkretni radni zadaci – manje stresa

Neodređene obaveze, zahtevi koji se stalno menjaju, ali sa malo obaveštenja i konkretnih informacija mogu učiniti da budete stalno pod velikim stresom. Ako ne znate tačno i jasno koji su vaši radni zadaci i šta poslodavac od vas očekuje, na sigurnom ste putu da sagorite na poslu. Predupredite ovaj scenario tako što ćete porazgovarati sa svojim pretpostavljenima i otkriti da li je to što radite dovoljno.

Razmotrite koja su njihova očekivanja, kakve strategije možete koristiti da ih ispunite i tako ublažite stres obema stranama.

Držite se dalje od sukoba

Međuljudski sukobi utiču na vaše fizičko i emocionalno zdravlje. Konflikt među kolegama je nekad teško izbeći. Ipak, pametno je da sukobe na poslu izbegavate koliko god je to u vašoj moći. Izbegavajte da delite previše svoje lično mišljenje o politici, religiji, uopšte privatnom životu.

multitasking-kancelarija-posao
Pexels.com

Ne ogovarajte ljude sa kojima radite. Takođe, trudite se da izbegavate „škakljiv“ humor i bilo koju vrstu neprimerene komunikacije u kancelariji. Ukoliko postoji prilika da izbegnete ljude sa kojima ne možete da radite bez problema i konflikta, uradite to. Uvek je bolje okružiti se kolegama sa kojima lako nađete zajednički jezik – i rešenje za radni zadatak.

Ostanite organizovani

Planiranje unapred i pametna organizacija dana može u velikoj meri da smanji stres na poslu. Kada dobro organizujete svoje vreme to znači mnogo manje žurbe ujutru da ne biste kasnili. Izbeći ćete gužvu u saobraćaju i biti manje iscrpljeni na kraju radnog dana. Ujedno, dobro organzovani ljudi ne moraju da brinu o neredu u kancelariji i samim tim su efikasniji u svom poslu.

Izbegavajte multitasking, razvijajte svesnost

Do pre neku godinu multitasking je bio naročito cenjen u poslovnom svetu. Smatralo se da je dobra taktika da se maksimalno iskoristi vreme i uradi više u jednom danu. Ispostavilo se, međutim, da nije uvek najproduktivnije istovremeno telefonirati, računati i pratiti prezentaciju na ekranu računara. Postalo je sve očiglednije da se multitasking negativno odražava ne samo na brzinu i tačnost onoga koji radi, već i na njegov opšti učinak, i naravno – zdravlje.

Umesto da preispitujete svoje granice izdržljivosti, mnogo je pametnije da se fokusirate na pojedinačne zadatke. Suština je u tome da radite svesno i pored svesti razvijate i samosvest – šta je to što radite ovde i sada? Kada ste fokusirani na konkretnu obavezu, možete biti mnogo produktivniji i brži u njenom obavljanju. Prema tome, lakše ćete je završiti i preći na sledeći zadatak.

Premda deluje kao jednostavan zahtev, nekim osobama može biti teško da se „odmaknu“ i suoče sa svima što im se događa ne samo na poslu, već i u svakodnevnom životu. No, izoštravanje fokusa i razvijanje svesti se uči kroz rad na sebi. Postoje metode kao što je geštalt psihoterapija, na primer, koja se naziva još i umetnošću življenja koje mogu pomoći da pronađete svoju autentičnost i ispoljite je u svakoj prilici. Osobe koje svesno koračaju kroz život, sa mnogo više uspeha prevladavaju stresne situacije i čuvaju svoje fizičko i mentalno zdravlje.

Na kraju, vredi uvek imati na umu da će stresora na poslu uvek biti, a da je naš glavni zadatak da se sa njima izborimo i ne dopustimo da nas stres savlada. Bez obzira na pritisak koji podnosite, uz ove korake, povećavate svoje šanse da na pozitivan način odgovorite na sve izazove i osećate se dobro.