Ukoliko želite da vam vaš automobil dugo traje i verno vas služi, neophodno je da vodite adekvatnu brigu o njemu. Osim odlaska kod automehaničara kada primetite neki problem, potrebno je svoj auto nositi na redovne servise.
Svaki iskusan i odgovoran vozač zna zašto je bitno raditi servis automobila. Tako mu produžavate životni vek i smanjujete mogućnost budućih kvarova, od kojih neki mogu imati i velike posledice.
Ukoliko nikada do sada niste radili mali servis ili vam je potreban podsetnik, ovo je tekst za vas. Nastavite sa čitanjem, jer ćemo vam u narednim redovima objasniti šta je mali servis i šta sve ulazi u njega, kao i zašto je bitno redovno servisirati svoj automobil.
Zašto je bitno raditi mali servis automobila?
Redovan servis vrši se radi provere stanja vašeg automobila. Kako bi vaš automobil imao duži životni vek i tokom njega vas pouzdano služio, vrlo je važno da obavljate mali servis automobila na vreme.
Ukoliko neki deo vašeg automobila ne radi dovoljno dobro, potrebno je na vreme to otkriti i zameniti ga ispravnim delom. Na ovaj način produžavate životni vek automobila, ali i drugih delova, imajući u vidu da svi delovi zajedno čine jedan delikatan sistem koji pokreće vaš automobil.
Redovan servis smanjuje mogućnost budućih kvarova i održava vaš automobil ispravnim, čime je on bezbedniji za vožnju, štedi manje goriva i održava svoju vrednost, što će biti bitno ukoliko jednog dana poželite da ga prodate.
Koliko često se radi mali servis?
Kao i veliki servis, mali servis se ne radi toliko na određen vremenski period, koliko na pređenu kilometražu. Pa tako, mali servis radi se otprilike jednom godišnje ili na pređenih 5 000 – 15 000 kilometara.
Takođe, vreme za mali servis, odnosno pređena kilometraža koja zahteva da svoj auto odnesete kod automehaničara zavisi od modela do modela. Pa tako, kod starijih modela to će biti samo 5 000 kilometara, dok kod novijih mnogo duže nećete morati da brinete o tome.
Naime, noviji automobili mogu preći 15 000 kilometara i više pre nego što im je potreban mali servis. Takođe, veliki broj novih modela prikazaće krajnji rok za sledeći servis na instrument tabli.
Ono što je bitno znati jeste da je glavni indikator za mali servis zamena ulja. Sa obzirom na to da motorno ulje tokom vremena gubi kvalitet bez obzira na pređenu kilometražu, preporuka je da se mali servis obavlja jednom godišnje.
Takođe, određeni uslovi poput vožnje po brdovitim putevima i na ekstremnim temperatura, često vučenje tereta i vožnja po pretežno kratkim kreni-stani relacijama zahtevaju češći odlazak kod automehaničara.
Šta podrazumeva mali servis?
Mali servis podrazumeva zamenu motornog ulja, kao i proveru, zamenu i dopunu različitih filtera i nivoa tečnosti. Tokom pravilno odrađenog malog servisa rade se:
- Zamena motornog ulja i filtera za motorno ulje
- Zamena filtera za vazduh motora
- Zamena filtera za vazduh kabine, odnosno polen filtera
- Zamena filtera goriva
- Provera i po potrebi dopuna kočione tečnosti
- Provera i po potrebi dopuna rashladne tečnosti
Takođe, ukoliko postoji neki ozbiljniji kvar, biće potrebno sanirati ga, tj. popraviti ili zameniti određeni deo auta. Ukoliko je potrebna zamena, imajte na umu da su orginalni delovi uvek bolja opcija od delova sa otpada.
Zašto je to tako?
Naime, delovi sa otpada u velikom broju slučajeva nisu testirani, te ne možete dobiti garanciju na kvalitet samog dela, kao ni na dužinu njegovog rada. Zato je najbolje i najsiplativije da uložite u originalne delove za vaš automobil.
Koja je razlika između malog i velikog servisa?
Glavna razlika između malog i velikog servisa jeste interval na koji je potrebno raditi ih, kao i funkcije automobila koje se prlikom njih proveravaju.
Kao što smo već spomenuli, mali servis radi se na pređenih 5 000 – 15 000 kilometara, odnosno jednom godišnje radi zamene motornog ulja. Za razliku od njega, veliki servis radi se na svakih 4-5 godina, odnosno na pređenih 60 000 – 90 000 kilometara.
Veliki servis neće biti isti za svaki model automobila, ali u najvećem broju slučajeva on podrazumeva testiranje akumulatora, kao i proveru stanja i zamenu kočionog sistema, kvačila, menjača, zupčastog i PK kaiša, svećica, trapa, amortizera i drugih sistema na automobilu.
Svaki automobil mora redovno da se održava, bez obzira da li ga često ili retko koristite. Dakle, iako se vreme za veliki i mali servis određuje prema kilometraži koju je vaš automobil prešao, moguće je odrediti i okviran vremenski period.
Bez obzira na marku, model i godište vašeg automobila, jedno je sigurno ‒ redovno obavljanje malog servisa i pravovremene posete automehaničaru produžavaju životni vek i ispravnost automobila.