Zašto su danas toliko traženi radnici za pojedine poslove?

Čini se da je više nego ikad izražena diskrepancija između ponude i tražnje poslova. Došlo se do tačke kada i mi moramo uvoziti radnike za pojedina zanimanja. Za sada su to najčešće poslovi na građevini za koje nije prepreka jezik ili kvalifikacije. Koja su to deficitarna zanimanja u našoj zemlji i zašto je to tako?

Zanatski poslovi uvek nude prostor za posao i dobru zaradu

Ovo su poslovi poput automehaničara, stolara, molera i frizera za koje u jednom trenutku jednostavno nije postojalo interesovanje za učenje i rad. Zarada varira, a poslovi su fizički aktivni pa se lagano odustajalo od ovih opcija. I tako, vremenom opada broj kvalifikovanih zanatlija koji mogu da isprate današnje trendove. Danas, ni moler nije više samo moler, on sada postavlja različite vrste dekoracije zidova on mora biti pedantan i tačan. Automehaničar sada mora biti kvalifikovan za popravku novijih vrsta automobila jer vozači žele brzu uslugu po povoljnoj ceni.

U svakoj oblasti ko je uspeo da se usavrši i uključi nova znanja ostvaruje dobru zaradu, pa se zato danas mnogo mladih odlučuje upravo za zanatsko obrazovanje. Izvesnije im je ovako pronaći posao nego kroz druge sektore obrazovanja. I uvek će imati posla za kvalifikovanog i odgovornog zanatliju.

Migracije radnog stanovništva donose neverovatne obrte na tržištu radne snage

Ko bi i pomislio da je moguće da u Srbiji bude deficitarno zanimanje vozača? 

Poslednjih godina došlo je do pravog odliva pojedinih struka, među njima i profesionalnih vozača. Svi oni koji uspešno prođu polaganje za kamion kratko rade u domaćim firmama a potom se javljaju na neki od oglasa u inostranstvu i odlaze. Bolje su plaćeni nego u našoj zemlji pa ih je jako teško vratiti nazad.

Domaće firme pokušavaju da motivišu buduće vozače tako što plate polaganje za C kategoriju i svu dodatnu obuku. Obuka vozača se odnosi i na pravilno učenje vođenja sve dokumentacije o transportu, voženje prvih tura sa starijim vozačima, ugovor o radu koji se potpisuje na nekoliko godina…  Ovo je dobar način da se spreči ta primarna odluka da se posao potraži u inostranstvu. Transport je važna karika u svakom poslovanju, a mnogi su u problemu jer ne pokrivaju sve ture i mnogi kamioni jednostavno stoje. Kada bi se zaustavio trend odlazaka profesionalnih vozača imali bi dobre uslove za radi i dobru platu.

Nisu u problemu samo velike transpornte firme, već i one za čije usluge je dovoljno polaganje za B kategoriju. Ovi vozači imaju korektnije radno vreme od 8 sati, svaki dan su kod svojih kuća ali se i oni često odlučuju za prekvalifikacije da bi ostvarili veća primanja u drugim sektorima.

Razlozi za ovakav odnos ponude i tražnje nekih poslova su različiti i uslovljeni mnogim faktorima. Teško je pronaći način da se adekvatno reaguje pre odlaska radnika, a još teže je podstaći ih da se vrate. Svetsko kretanje radnog stanovništva će nastaviti da utiče i na naše tržište rada pa se može očekivati pojava još nekih deficitarnih zanimanja. Tako se otvara prostor za zaradu za svakog vrednog i posla željnog čoveka.