Sama pojava korona virusa uticala je da se mnogi privatnici, mala, srednja preduzeća, kompanije prilagode novonastaloj situaciji. U mnogim zemljama, kao i u našoj uvedeno je vanredno stanje, što za posledicu ima zabranu kretanja i okupljanja većeg broja ljudi na malim površinama, a sve u cilju suzbijanja pandemije.
Mnogi preduzetnici su morali svoj dotadašnji način rada da prilagode datoj situaciji i mnogim svojim zaposlenima organizuju rad od kuće. Vlada Republike Srbije donela je Uredbu o organizovanju rada poslodavaca za vreme vanrednog stanja, kojom se utvrđuje da je poslodavac dužan ukoliko sam posao to dozvoljava da organizuje rad od kuće. Rešenjem bi trebao da obuhvati trajanje radnog vremena i način vršenja nadzora nad radom zaposlenog koji rad obavlja van prostorija poslodavca. Ukoliko delatnost poslodavca takva da je nemoguće organizovati rad od kuće, onda je isti dužan da svoje poslovanje uskladi sa uslovima vandrednog stanja, a to podrazumeva da mora da organizuje rad po smenama da ne bi veći broj ljudi bilo na istom mestu. Takođe u skladu sa pravilima koje predviđa zdravstvena organizacija, poslodavac mora zaposlenima tokom trajanja rada da obezbedi adekvatnu zaštitu.
Kako se prilagoditi na rad od kuće
Pošto je Srbija zemlja u vrhu po broju mnogih online frilensera, za njih je to obična radna nedelja, dok za druge predstavlja promenu rutine i prilagođavanje novim uslovima. Kako ističu korisnici kućnih kancelarija, prvo morate da proverite brzinu kućnog interneta. Možda je sad vreme da okrenete svog provajdera i proverite koji su najpovoljniji internet paketi i da li u svojoj ponudi imaju zadovoljavajuću brzinu interneta za neometan rad od kuće. Ipak to vam je sad za rad najvažniji alat tokom trajanja virusa korona. Sledeće što mnogi ističu jeste da od kuće pronađete neki kutak koji će te prilagoditi u radni prostor i time će te steći utisak kao da ste opet u svojoj kancelariji. Tokom rada obavezno organizujte svoj posao, razvrstajte zadatke i gledajte da obavite one koji za vas predstavljaju prioritet. Ukoliko planirate da radite osam sati na dan, najbolje bi bilo da radno vreme podelite, tako da četiri sata radite ujutru i četiri sata predveče. Zatim gledajte da tokom rada pravite pauze, kao kad biste radili u kancelariji. Odredite pauzu za ručak i nekoliko manjih pauza, poput ispijanja kafe, pregledanje najbitnijih vesti. Pošto smo svi u izolaciji izbegavajte da tokom rada uporedo radite i kućne poslove i da kompjuter koristite i za vreme pauza. To može da bude kontra produktivno. Ako je vreme za rad, onda radite. Potrudite se da razgraničite kućne poslove od svojih radnih.
Uz dobru organizaciju sve je moguće
Sve je moguće ako se dobro organizujete. Sam rad od kuće ne mora da bude toliko strašan, samo ako se pridržavate pravila koja smo opisali u prethodnom pasusu. Ovo je verovatno poznato onima koji rade u IT sektoru (programeri, SEO stručnjaci, dizajneri…) i koji su verovatno makar u nekom periodu svoje karijere radili od kuće. Ako to nije i vaš slučaj, ko zna, možda vam se i dopadne i poželite da i posle završetka pandemije nastavite sa takvim radom. Ono što je bitno jeste da svoje vreme koje provodite u izolaciji dobro i kvalitetno iskoristite i organizujete, tako da imate vremena kako za sebe tako i za svoju porodicu. Srećno sa organizacijom.