Farbanje, poliranje i sređivanje branika – Kad i kako

Branici su deo karoserije svakog automobila i samo ime govori o njihovoj funkciji. Branici štite motor i ostatak mašine od udarca, kao i vozača i drugog učesnika u nezgodi. Ponekad do nezgode dođe zbog tuđe nemarnosti, sekundi nepažnje ili vaše rastrojenosti. Kada vozite, zaista je bitno da sve obaveze i brige sklonite sa uma i da se u potpunosti fokusirate na vožnju i ostatak saobraćaja.

No, koliko god bilo iskusnih vozača sa sjajnim refleksima, saobraćajne nezgode ipak nisu retka pojava. Naravno, najbitnija stvar je da su si vozači, suvozači i ostali učesnici nepovređeni. Druga pomisao koja vam padne na pamet jeste kolika je šteta načinjena. Pri blažim udarima, branici su vaši najveći prijatelji. Branik je najčešće deo automobila koji prima udarac. On uspeva da ublaži dejstvo tog udarca i da ostatak karoserije ostane neoštećen. Branici su se pre pravili od metala, kasnije od plastike, kako bi automobil bio laganiji i lakši za rukovanje, baš zbog smanjene težine. Tačnije, u današnje vreme se najčešće prave od „stakloplastike“ ili livene plastike. Uglavnom su ojačani aluminijumskom ili čeličnom trakom.

Efikasnost branika razlikuje se od modela do modela. Neki bolje apsorbuju udarce, neki se sa malo jačim udarom u potpunosti ulube, puknu i tako dalje. Postoji Standard za branike koji apeluje da, pri slabijem udarcu, branik mora da spreči oštećenje karoserije vozila. To se ne odnosi na sva motorna vozila, jer na nekim, poput kamiona, branici otežavaju rad. Postoje prednji i zadnji branici. Oni mogu biti sa otvorom za maglenke i bez, tako isto i sa ili bez otvora za pranje. U zavisnosti od toga koji model automobila vozite i koje je godine proizvodnje.

Kad se isplati sređivati branik?

Da li vam se više isplati sređivanje branika ili kupovina novog zavisi od veličine štete koja je naneta. Opet, ako procenite da je porebno samo sređivanje vašeg branika, pitanje je da li ćete okušati sreću sa tim ili ćete ipak prepustiti posao kvalifikovanom automehaničaru.

Cena popravke definitivno zavisi od njene težine, utrošenih sredstava, kao i vremena u njeno sprovođenje. Ako je reč o ogrebotinama, čak i onim većim, branik se može srediti običnim farbanjem. Međutim, ukoliko se boja truni zbog dubine ogrebotine, moguće je da tu popravke nema.

Mala i umerena ulubljenja automehaničari popravljaju izvlačenjem udubljenja i naknadnom popravkom zaostlog oštećenja. Ukoliko se branik samo rasklimao, iskrivio ili olabavio nakon udarca, nije neophodna kupovina novog. Naravno, to je slučaj ukoliko su pričvršćivači ostali čitavi i na broju.

Visina cene popravke branika je teško odrediti, jer se menja od slučaja do slučaja. Nikada nisu udarci iste jačine, oštećenja iste veličine, niti isti modeli automobila. Koliko će vas koštati popravka branika zavisi od procene samog automehaničara. Popravka branika vam se preporučuje u što kraćem roku od nesreće, kako bi vaš automobil ponovo bio ojačan i zaštićen. Takođe, kada se odlučite za prodaju vozila, ukoliko niste zamenili upropašten branik, prodajna cena će biti manja nego što bi inače bila.

Ponekad su oštećenja branika tolika da vam se više isplati kupovina novog ili polovnog branika. To je slučaj kada su tolika ulubljenja ili čak rupe, koje i kada bi se zakrpile, oslabile bi čitav branik i ne bi postojala ravnoteža. S obzirok da je branik deo automobila koji se najčešće i pogodi prilikom saobraćajne nezgode, sigurno ne želite na njemu da uštedite. Pritom, branik ima veliku estetsku vrednost i zaista znatno utiče na celokupan izgled vašeg automobila.